Laatste deel zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Leonie Kas - WaarBenJij.nu Laatste deel zuidereiland - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Leonie Kas - WaarBenJij.nu

Laatste deel zuidereiland

Door: Leo

Blijf op de hoogte en volg Leonie

05 Maart 2015 | Nieuw Zeeland, Kaikoura


Ondertussen heb ik alweer zoveel te vertellen!! Heb er nu 8 weken op zitten en er nog 'maar' ruim 4 te gaan, de tijd vliegt!

In Franz Jozef heb ik de gletsjer bezocht. Je moest vanwege de veiligheid op behoorlijke afstand van het schone ijs blijven. Om nog even te benadrukken hoe serieus je die waarschuwing moest nemen stond er een bord bij met een krantenartikel over 2 toeristen die toch voorbij de afzettingen zijn gegaan en vervolgens zijn omgekomen door afgebroken rotsen/stukken ijs. Dit soort verhalen hoor je veel, of t alleen is om je extra te waarschuwen weet ik niet maar je wordt door zulke waarschuwingen wel even met je beide enthousiaste backpack-benen op de grond gezet.

In mn hostel in Wanaka zat een Chinees meisje die plannen heeft om in Nederland te gaan studeren, ze vroeg van alles over Nederland(ers), stelde de meest leuke vragen, ze dacht namelijk dat alle Nederlanders enorm lang zijn, alles per fiets afleggen, er overal tulpen staan en we alleen maar kaas eten.

In Wanaka keek ik uit op besneeuwde bergtoppen terwijl ik zelf in de zon op het strand stond, dat is volgens mij typisch het zuidereiland; totaal verschillende soorten natuur op een kleine oppervlakte. Het zuidereiland is inderdaad een stuk ruiger!

Na Wanaka ben ik doorgegaan naar Queenstown, een kleine maar drukke stad, gezellige sfeer en omringd door hoge bergen en water, top!
Na wat dagen daar te hebben doorgebracht ben ik in Te Anau aangekomen, vanaf mn bed kijk ik uit op Lake Te Anau met op de achtergrond de oerbossen en bergtoppen van Fiordland, oefff!
Mn eerste dag in Te Anau heb ik een tour gedaan naar de Glowworm Caves, met een gids door de kalksteengrotten langs ontelbare Glowworms en watervallen waarvan het water de meest bizarre vormen in het kalksteen heeft gemaakt, dat was me weer even een wauw momentje!
Mn laatste dag ben ik met een dagtour naar Milford Sound gegaan, tijdens de busreis werd er af en toe gestopt om ons wat te laten zien (watervallen/gletsjers). Tijdens de boottocht van ruim 2 uur zagen we al snel een groepje dolfijnen zwemmen, dit keer de echte joekels, en omdat ze in de golven van de boot gingen spelen kwamen ze mooi dichtbij! Nog iets leuks; langs de hele route verspreid lagen pelsrobben (zeehonden met flaporen :p) te zonnen, 2x bij een grote platte rots hadden we het geluk om groepen van zo'n 15 stuks te zien, super schattig!! Wat een lekkere koppies hebben die beestjes! Tijdens de tocht kwamen we nog langs de Stirling Falls van 146m hoog!

Christchurch, de stad die in 2010 en 2011 enorm werd beschadigd door aardbevingen, tijdens de aardbeving in 2011 raakte er tussen de 1500/2000 mensen gewond en kwamen er 185 mensen om het leven. Nu ongeveer 4 jaar later ziet het er nog verschrikkelijk uit, omdat de opbouw extra bemoeilijkt werd door heftige naschokken zijn ze nu nog druk bezig met het opbouwen.
Vooral het centrum is behoorlijk beschadigd, wat ik allemaal tegen kwam was niet normaal, aan alles kun je zien wat er daar is gebeurd. Halve gebouwen, overal herdenkingsstenen, foto's van omgekomen mensen, echt bijna alles in het centrum is kapot of beschadigd. De oude winkels staan nu leeg en om toch een soort winkelcentrum te hebben staan er wat zeecontainers ingericht als winkeltjes.
Ik heb het al vaker gehoord maar het is echt alsof je op een filmset loopt.

Zondagnacht 1 maart lag ik lekker te slapen toen ik wakker werd van iets vreemds wat ik niet kon plaatsen, later die dag hoorde ik dat er weer een aardbeving was geweest die goed voelbaar was. Mn gids die dag, een oudere dame die hier woont vertelde dat ze na 2011 elke keer nog rechtop in bed zit met de gedachte 'daar gaan we weer...'.
Aardbevingen komen dagelijks voor in NZ maar de 9 van de 10 keer zijn ze niet voelbaar.

Kaikouraaa!
Langzamerhand reis ik weer naar het noordereiland, maar eerst nog genieten in Kaikoura!
Gisteren heb ik de Kaikoura Peninsula walkway gelopen, 3 uurtjes langs het strand naar een kolonie pelsrobben.
Vandaag ging mn wekker om 4:15 om te zwemmen met dolfijnen! En nee, geen getrainde dolfijnen maar gewoon de de wilde dusky dolfijnen in de oceaan.
Na zo'n 20 minuten was de groep gevonden, dus huphup! Wetsuit aan, flippers aan, duikbril op, snorkel klaar en gaan!
Ontzettend veel dolfijnen, je hoefde totaal geen moeite te doen om ze te vinden, het krioelde ervan!
Het bleek doodnormaal te zijn dat ze je op armafstand voorbij zwommen. De 1 was totaal niet geïnteresseerd in 'de mens' en zwom je gewoon voorbij, de ander was juist wel weer in voor een lolletje. Van het personeel hadden we wat tips gekregen hoe je de aandacht van de dolfijnen kon trekken, geluid maken, rondjes draaien en duiken bleken goed te werken.
2x toen ik rondjes ging draaien deed een dolfijn met me mee, ik al draaiend in het water met een dolfijn vlak naast me die met me mee ging doen, een geluksmomentje!
Er waren wat jongere dolfijntjes bij die erg speels waren, grote sprongen, salto's en backflips, dat laatste heb ik op film staan dus die houden jullie te goed!

Ik denk dat ik hier nog 1 blog zal plaatsen voordat ik naar NL vertrek.
Morgen vertrek ik weer naar het Noordereiland, daarna door naar Egmont national park, Tongariro National park, en de Bay of Islands.
Kijk ernaar uit om de laatste weken weer lekker op campings door te brengen en in mn tent te slapen!

Bye!





  • 05 Maart 2015 - 07:22

    Jan Kas Sr.:

    Wat een leuk verslag Leonie, fijn dat je zoveel ziet, meemaakt en er ook van geniet.
    Gezien je omschrijving van de omgeving en de natuur moet het er echt prachtig zijn, had ik graag willen zien. Leuk dat je met de dolfijnen hebt gezwommen en dat de dolfijnen ook echt met je zwemmen en spelen.

    De omgeving waar je nu zit heb ik (op internet natuurlijk) bekeken en het leek wel "de Gouw"van de Hobbits, prachtig groene heuvels, bossen en watervallen geweldig om daar te lopen.

    Zag dat je weer in de buurt van Wellington komt en dus straks weer op het Noordereiland zit.
    Weer in een wat warmer gebied om het Noordereiland te verkennen, top!!

    Bedankt voor de update en veel plezier straks op het Noordereiland!!

  • 05 Maart 2015 - 09:00

    Tonny Kas :

    De Libelle is deze week vroeg in de bus gevallen. Maar niet minder welkom!! Wat heb je toch weer een hoop gezien en beleeft, ga dat weer opzoeken in mijn boek van de bieb. Probeer ik me zoveel mogelijk in te leven van wat je allemaal ziet onderweg. PROBEER!!! Wat gaaf om tussen zoveel dolfijnen te snorkelen en dat kleintje, o zo leuk. Raar dat Chinezen en volgens mij ook Japanners nog steeds denken dat wij op klompen lopen etc. De meeste Nederlanders hebben nog nooit klompen aangehad. Ga jij nog ff heerlijk genieten van de laatste weken.liefs van Henk en mij

  • 05 Maart 2015 - 12:46

    Sandra:

    Hai Leo, wat een hoop zalige geluksmomentjes heb je toch beleefd! Geniet er nog even lekker van! Ik kijk uit naar je volgende verslag! X

  • 05 Maart 2015 - 14:00

    Irene Kas:

    Lieve Leo.

    Wat een heerlijk reis verslag weer,misschien een idee om dat in NL voort te zetten.(grapje)
    Geniet telkens weer mee van al jouw belevenissen.
    Wat een geluk dat er zoveel dolfijnen waren,en op het goede moment.
    Wat lijkt mijn dat een geweldige ervaring.
    Nog even genieten van de laatste weekjes, en al het mooie wat je op je reis nog tegen komt.
    Gr mams.

  • 17 Maart 2015 - 08:38

    Erika:

    Beetje late reactie maar jeetje Leonie, wat maak je veel mee! En wat zie je veel super gave dingen. En dan kun je het ook nog eens zo leuk opschrijven! Geniet nog even van de laatste weken!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Kaikoura

Leonie

Actief sinds 02 Jan. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 8038

Voorgaande reizen:

08 Januari 2015 - 04 April 2015

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: